maandag 25 mei 2020

Jaap van Bruggen


Mijn vader, de kunstenaar, zoals hij zichzelf beschrijft onder een foto van een vakantiealbum uit '67. Of meer een reisverslag met prachtige foto's en tekeningen die hij maakte van de reis door Spanje samen met mijn moeder. 





Kunstenaar, dat had hij graag willen zijn, net als zijn vader die naast huisarts ook kunstenaar was. Mijn opa Koos heeft leren tekenen en schilderen van Jan van der Zee. Ook mijn vader kreeg als klein jongetje les van deze Groningse kunstenaar. Je herkent in de tekeningen van mijn vader de stijl van de grafische werken die wij in huis hebben hangen van Koos van Bruggen en Jan van der Zee.

Linosnede Koos van Bruggen eigen druk '68
Linosnede Jan van der Zee "Don Quichot en Sancho Panza" eigen druk '53
Dit vind ik nou mooi! Talent of niet, zeker is dat mijn vader als chirurg een groot kunstenaar was.
Jaap van Bruggen, 25 mei 1944 (Groningen) - 8 juni 2010 (Katete, Zambia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten