donderdag 9 januari 2014

weer op de baan

Dinsdag 7 januari was de eerste training in 2014 op de baan bij Rotterdam Atletiek. Hier staan we om trainer Jos (op de rug met gele jas) die ons de opdracht uitlegt na 3 km warmlopen en wat stretch- en loopschooloefeningen.


De B en C groep trainen samen op de baan maar voeren een eigen opdracht uit. Vaak doe ik de zwaardere B-opdracht maar in mijn eigen tempo want die gasten kan ik echt niet bijhouden. Zo deden we 400m, 300m, 200m tempo met telkens 200m dribbel tussen de verschillende afstanden en die serie 6x. Wim, net als ik van de C-groep en pacer bij Road to Rotterdam trainingslopen, loopt vaak met me mee. Heel tof. Ik kan me goed aan hem optrekken en hij loopt super constant in het tempo dat ik aankan. Zo hoef ik niet alleen te lopen...een echte pacer!

Van trainer Dick heb ik in de kerstvakantie het trainingsschema voor de marathon gekregen. "Hou je er vooral niet aan!" zei hij erbij. Daarmee bedoelt hij: luister naar je lichaam. Neem meer rust als dat nodig blijkt. Maak niet meer kilometers en hou je aan de rustige tempo's tijdens de lange duurlopen. Voor sommigen erg lastig omdat ze dan denken dat ze niet hard genoeg trainen. Na iedere drie weken is er een "rustweek". Dat wil niet zeggen dat je niet traint maar je loopt minder kilometers en bij de club moet je rustiger lopen. In deze week krijgt je lichaam extra tijd voor herstel en gaat je conditie omhoog.

Wedstrijden lopen ter voorbereiding op de marathon mag maar ga niet voluit. Zie ze als trainingen en bedenk dat de marathon het doel is. Wedstrijden geven afwisseling en dat maakt trainen leuker en je leert hoe het voelt om te lopen tijdens een wedstrijd, hoe je kunt omgaan met wedstrijdzenuwen en hoe je je kunt voorbereiden. Zondag staat voor mij de halve marathon van Egmond op het programma.

Het is flink trainen, flink kilometers maken! op naar de Rotterdam marathon 2014!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten